// Klantcase

Ontwikkeling en Services Rijkswaterstaat

Hoe een medewerkersonderzoek Rijkswaterstaat Centrale Informatievoorziening (CIV) inzicht bood in de werkbeleving van zijn medewerkers nadat er grote organisatieveranderingen hadden plaatsgevonden.

Rijkswaterstaat Centrale Informatievoorziening (CIV) zorgt voor de ontwikkeling en beschikbaarheid van informatie binnen Rijkswaterstaat.

De directie Ontwikkeling en Services Rijkswaterstaat (OSR) levert geautomatiseerde gegevens- en informatiediensten door middel van applicaties en verzorgt, door het ontwikkelen en beheren van deze diensten, in feite de integratie van data en ICT tot integrale IV.

Eén van de afdelingen binnen de directie OSR is Verkeersmanagement Services (VM Services). De afdeling VM Services zorgt ervoor dat het bedrijfsproces Verkeersmanagement HWN (HoofdWegenNet) wordt ondersteund met goed werkende Informatievoorziening. 

Situatieschets

In verband met onder andere de introductie van een nieuwe ketenpartner en een nieuw regiemodel is de wijze waarop het werk binnen de afdeling gedaan wordt veranderd. Dit was voor CIV OSR de aanleiding om binnen de afdeling Verkeersmanagement een medewerkersonderzoek te initiëren. OSR realiseerde zich dat mensen het verschil maken en om deze reden is de wens ontstaan om de beleving en tevredenheid van medewerkers ten aanzien van beide trajecten periodiek te meten zodat aan de hand van de resultaten ontdekt kon worden wat er speelt binnen de afdeling, de pijnpunten bespreekbaar konden worden gemaakt en er doelgericht verbetert kon worden.

Uitdaging

Het onderzoek moest inzicht bieden in de beleving van de medewerkers over verschillende aspecten van hun werk en inzicht verkrijgen in de impact van veranderingen op de tevredenheid, betrokkenheid en motivatie van de medewerkers.

Verder moesten er gericht verbeterpunten afgeleid kunnen worden om de tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers te verbeteren. Resultaten moesten over het totaal en bijvoorbeeld per functie inzichtelijk gemaakt worden. Gerichte conclusies leveren namelijk duidelijke en concrete verbeteracties op voor het verandertraject en maakt het mogelijk om tussentijds bij te sturen. 

Tenslotte moest ervoor worden gezorgd dat een herhaling en benchmarking van het onderzoek mogelijk en betrouwbaar was: dit om de ontwikkeling te kunnen volgen, het effect van ondernomen acties te bepalen en om de uitkomsten af te zetten tegen andere meetmomenten. Om een zuivere benchmark te hebben en op een efficiënte manier de resultaten te kunnen verwerken, is de vragenlijst grotendeels ongewijzigd gebleven voor beide meetmomenten.

Oplossing

In 2020 heeft Statisfact een nulmeting uitgevoerd onder alle medewerkers (intern en extern) van RWS OSR, opgesplitst naar de twee subafdelingen Ontwikkeling en Services. De thema’s (zoals werkzaamheden, persoonlijke ontwikkeling, samenwerking, de leidinggevende, organisatieverandering) die terug moesten komen in de het onderzoek zijn tijdens een kick-off sessie in samenwerking met OSR vastgesteld. Om het effect van de ingezette veranderingen te toetsen is een herhaalmeting in 2021 uitgevoerd. Dit heeft OSR de mogelijkheid geboden om tussentijds bij te sturen.

 “Ik ben tevreden met de wijze waarop het nu verloopt: klantvriendelijk, betrokken, meedenkend en proactief. Ik zou de samenwerking met Statisfact omschrijven als excellent. Goede partner. Werkt en denkt goed mee.”

- Opdrachtgever

Resultaat

Na afronding van het onderzoek zijn alle inzichten uit het onderzoek gerapporteerd in een overzichtelijke rapportage. Ook heeft Statisfact de resultaten van het onderzoek gepresenteerd aan het MT en is een infographic opgemaakt waarin de meest belangrijke thema’s overzichtelijk en visueel aantrekkelijk zijn weergegeven. Het onderzoek heeft OSR geholpen om inzicht te krijgen in waar de grootste kansen liggen om de tevredenheid van de werknemers van OSR te vergroten. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek was OSR in staat om op afdelingsniveau acties vast te stellen.

Weten wat de effecten van een medewerkersonderzoek kunnen zijn op jouw organisatie?