// Klantcase

Minsterie van BZK - Consultatie GeoSamen

Hoe een gebruikersonderzoek het ministerie van BZK de inzichten gaf om hun visie op de toekomst van de geosector te schrijven.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is coördinerend ministerie voor geo-informatie. In die rol heeft het ministerie in 2014 in gezamenlijkheid met de overheidsstichting Geonovum, de branchevereniging GeoBusiness Nederland (GBN) en het (wetenschappelijke) Nederlands Centrum voor Geodesie en Geo-Informatica (NCG) de visie vastgesteld voor de sector. Deze is vastgelegd in het stuk ‘GeoSamen’. Onder deze titel presenteren overheid, bedrijfsleven en wetenschap hun gedeelde visie op de toekomst van de geosector. Zij werken vanuit het gedeelde beeld dat de geo-sector een belangrijke bijdrage kan leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. GeoSamen laat zien wat de geosector te bieden heeft.

Situatieschets

De partners hadden afgesproken om de visie, die een tijdhorizon had tot en met 2020, van een opvolger te voorzien. Om relevante input hiervoor te verzamelen heeft BZK aan Statisfact gevraagd onderzoek uit te voeren naar GeoSamen 2 onder vertegenwoordigers uit de geosector werkzaam bij overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen. Voor het schrijven van een nieuwe visie is het belangrijk inzichten en wensen vanuit de sector goed in beeld te brengen. Vanwege de coronamaatregelen is besloten de inventarisatie via een online vragenlijst te doen.

Uitdaging

De belangrijkste doelstelling van het onderzoek was om relevante input en frisse ideeën voor GeoSamen 2 op te halen. Daarbij lag de nadruk op het testen van de nieuwe (deel)ambities voor de aankomende vijf jaar. Een ander belangrijk doel was om te kijken waar mogelijkheden en behoeften liggen voor het verbeteren van de samenwerking tussen bedrijven, overheid en kennisinstellingen.

Dit betekende dat er een goede kwalitatieve vragenlijst opgesteld moest worden die aan de informatiebehoefte voldeed van BZK maar ook voor alle doelgroepen, met hun eigen kennis van de materie, goed in te vullen was. Bij het opstellen van de vragenlijst diende rekening gehouden te worden met de lengte van de vragenlijst. Deze moest kort en volledig zijn.

“Gewoon blijven doen wat jullie doen. Zal Statisfact zeker aanbevelen: afspraken worden nagekomen en er wordt goed meegedacht. Hulde!”

- Coördinerend beleidsmedewerker

“Betrouwbaar en goed geleverde kwaliteit (en bekend met geo/overheid domein)”

- Rijks I-trainee

Oplossing

We zijn het project gestart met deskresearch waarbij we informatie over GeoSamen hebben bestudeerd om de context goed scherp te krijgen. Tijdens de kick-off sessie is vervolgens met het kernteam stilgestaan bij het onderzoeksdoel, de te bevragen doelgroep (en subgroepen), de vragenlijst, de communicatie en de detailplanning.

Vervolgens is er een kwantitatief online onderzoek uitgevoerd. Statisfact heeft ten behoeve van het bereiken van de doelgroep een landingspagina gecreëerd waar respondenten via een link een vragenlijst konden invullen (of konden laten toesturen). Ook heeft een deel via een uitnodiging per e-mail het verzoek gehad om mee te doen of is via een nieuwsbrief aan de achterban het verzoek gedaan om deel te nemen aan de survey.

 Op basis van de evaluatie van GeoSamen 1 en het Locatiepact heeft het kernteam voorafgaand aan het onderzoek onderstaande (voorlopige) thema’s als speerpunten voor GeoSamen 2 geïdentificeerd:

  • Digitale Tweeling Fysieke Leefomgeving. Representeert de werkelijkheid en maakt het onder meer mogelijk processen inzichtelijk te maken, mogelijke oplossingsrichtingen te verkennen en aansprekend te visualiseren.

  • Kunstmatige Intelligentie. Dit type techniek wordt in de geosector nu al succesvol ingezet bij bijvoorbeeld automatische beeld- en patroonherkenning.

  • Data. Aanvullende afspraken zoals infrastructurele voorzieningen t.b.v. het beter faciliteren van het delen van data tussen partijen (zowel publiek als privaat).

  • Ethiek. Het eigen maken van een werkwijze om enerzijds de rijkdom van geo-informatie in te zetten en anderzijds publieke waarden te borgen.

  • Vitale Infrastructuur. De doorontwikkeling en financiering van geo-informatie infrastructuur beter regelen om zo de continuïteit en weerbaarheid van vitale processen blijvend te kunnen borgen.

  • Arbeidsmarkt. Het aantrekken en vasthouden van voldoende personeel om ook in de toekomst de bijdrage van de geosector aan de Nederlandse samenleving te kunnen garanderen.

 Per thema zijn in het onderzoek de volgende vragen aan de respondenten voorgelegd:

  • Waar liggen binnen dit thema de grootste kansen om maatschappelijke meerwaarde te creëren?

  • Hoe zou GeoSamen 2 hier een bijdrage aan kunnen leveren?

  • Wat betekent dit voor de samenwerking tussen bedrijven, overheid en kennisinstellingen?

  • Wat zijn aandachtspunten ten aanzien van dit thema die u ons nog mee wilt geven?

Daarnaast is in het onderzoek getoetst welke actiepunten uit de evaluatie van GeoSamen 1 volgens de doelgroep prioriteit hebben.

Resultaat

De resultaten van het kwantitatieve onderzoek zijn opgeleverd in een overzichtelijke managementrapportage. Hierin is ook een uitgebreide analyse van de antwoorden op de open vragen opgenomen. Statisfact is, mede dankzij haar kennis van deze materie, goed in staat geweest om de rode draad hieruit te halen.

Het onderzoek heeft BZK geholpen om inzicht te krijgen in waar de grootste kansen liggen binnen de verschillende thema’s om maatschappelijk meerwaarde te creëren. Daarnaast is inzicht verschaft in de prioritering van eerdere actiepunten en zijn ook nieuwe actiepunten opgesteld.

Weten wat de effecten van een gebruikersonderzoek kunnen zijn op jouw organisatie?