// Klantcase

ABB Bouwgroep

Hoe ABB met een medewerkerstevredenheidsonderzoek ontdekte waar verbetering nodig was op het gebied van verschillende thema’s zoals werkzaamheden, werkdruk, leidinggevende, ontwikkelingsmogelijkheden en werken ten tijde van de coronacrisis.

Een medewerker die de eigen werkzaamheden en werkomgeving als positief en stimulerend ervaart, zal over het algemeen een stap harder zetten voor klanten en daarmee de organisatie. Medewerkers zien bovendien haarscherp wat er in de organisatie verbeterd kan worden. Als je ze maar op de juiste manier naar hun beleving vraagt.

Situatieschets

ABB Bouwgroep realiseert zich dat mensen het verschil maken. Een belangrijke wens voor ABB is om initiatief nemen en ondernemerschap te stimuleren, de regelzin terug te dringen, gevoel te krijgen bij hoe medewerkers feedback geven en ontvangen en de mogelijke verbeterpunten in de samenwerking tussen Bouw en Ontwikkeling te achterhalen.

Uitdaging

Om ABB hierbij te helpen heeft Statisfact in 2017 een medewerkertevredenheidsonderzoek (MTO) uitgevoerd met als belangrijkste doel inzicht te krijgen in de beleving en tevredenheid van medewerkers. Om de ontwikkeling hiervan zichtbaar te maken heeft Statisfact eind 2020 opnieuw het onderzoek uitgevoerd. Aan de hand van objectief en anoniem medewerkeronderzoek is ontdekt wat er speelt op alle niveaus, zijn pijnpunten bespreekbaar gemaakt en zijn doelgericht verbeteringen doorgevoerd.

“Laten we onszelf er iedere dag aan blijven herinneren dat het succes van ABB te danken is aan de inzet en expertise van alle medewerkers”

- Respondent

“Met enige regelmaat een enquête is fijn, zet dit door a.u.b.”

- Respondent

“Fijn dat dit onderzoek weer gedaan wordt! Dat is al positief.”

- Respondent

Oplossing

Er is een online onderzoek onder alle medewerkers uitgevoerd. Hierin zijn de algemene tevredenheid en de tevredenheid over verschillende thema’s zoals werkzaamheden, werkdruk, leidinggevende en ontwikkelingsmogelijkheden in detail uitgevraagd.

Ook is er in de meting een additionele vraag opgenomen met betrekking tot het werken gedurende de coronaperiode. Hiermee is duidelijk gemaakt in welke mate het werken bij ABB in negatieve of positieve zin beïnvloed is door de coronacrisis.

Spiegelonderzoek

Tegelijk met het reguliere onderzoek onder medewerkers, is er een spiegelonderzoek uitgevoerd. Hierbij hebben alle leden van de directie van ABB deelgenomen aan het MTO door de vragenlijst vanuit het perspectief van de werknemer in te vullen. Hiermee is vastgesteld in welke mate het MT op de hoogte is van wat binnen ABB speelt en zijn de verschillen in perceptie tussen medewerkers en management inzichtelijk gemaakt. Het uitvoeren van een dergelijk spiegelonderzoek vergroot de betrokkenheid van het management en brengt de discussie op gang over de verschillen in perceptie van MT-leden. De resultaten van het spiegelonderzoek zijn gebruikt tijdens de sessie waarin we de resultaten van het medewerkeronderzoek aan het MT hebben gepresenteerd.

Resultaat

Medewerkers waarderen het werken bij ABB met een 8.0. Een cijfer om trots op te zijn! Uit het onderzoek kwam daarnaast naar voren dat de mate waarin men de tijd heeft om met innovatieve ideeën te komen een relatief grote impact heeft op de algehele tevredenheid van medewerkers. Dit inzicht heeft ABB geholpen om vast te stellen waar in de komende periode de focus op moet komen te liggen. Verder is ook te zien welke aspecten zijn gedaald en gestegen in de afgelopen 3 jaar en of de ondernomen acties wel of niet effect hebben gehad.

De resultaten zijn in een overzichtelijke en visueel aantrekkelijke rapportage verwerkt. In deze rapportage zijn ook de verschillen tussen de onderdelen Bouw en Ontwikkeling en type functie in kaart gebracht zodat ABB gericht conclusies kan trekken. Gerichte conclusies leveren duidelijke en concrete verbeteracties op voor meerjarenplannen en het personeelsbeleid van ABB.

Na afloop van het onderzoek zijn de resultaten aan het directieteam gepresenteerd.

Ook zijn er verschillende infographics (op totaalniveau en per onderdeel) opgemaakt in de huisstijl van ABB. Deze infographics zijn gebruikt om de resultaten intern te delen en als ‘praatplaat’ ingezet binnen teams. Het helpt ABB ook om de aandacht op de verschillende thema’s te blijven houden. Daarnaast kunnen de infographics ingezet worden voor arbeidsmarktcommunicatie en wervingsactiviteiten.

Door het onderzoek te herhalen, wordt de ontwikkeling van de medewerkerbeleving zichtbaar gemaakt en kan ABB de effectiviteit van de ondernomen verbeteracties toetsen. Ook wordt zo periodiek de dialoog met medewerkers gevoerd over de uitkomsten en het verhaal achter de cijfers.

Weten wat de effecten van een medewerkertevredenheidsonderzoek kunnen zijn op jouw organisatie?